Det er ikke altid det letteste her i verden at
gennemskue bilproducenternes modelbetegnelser. Vi
har prøvekørt Peugeot 308 Stationcar – og minsandten
om ikke den havde modelbetegnelsen ”SW” på
bagklappen. Men da ”SW” iflg. prislisten er en anden
variant, er forskellen så ens?
Efter en smule research er forklaringen: Stationcar
betegnelsen er udtryk for modellen uden
panoramaglastag. ”SW” inkluderer panoramaglastag.
Dertil kommer forskelle i udstyrsspecifikationerne –
stationcar varianten har groft sagt mindre udstyr
end ”SW”.
Miseren er fransk…
Hvorfor var der så et ”SW” emblem på
stationcarmodellen? Fordi man hos Peugeot i Frankrig
ikke skelner på samme måde og derfor kommer der
iblandt stationcars til Danmark med SW-emblem på
bagklappen. Man kan med andre ord ikke altid skue
hunden på hårene.
Emblem eller ikke emblem. Den prøvekørte
modelvariant var en stationcar. udstyret med
Peugeots nye mikrohybrid teknologi og en 6-trins
manuel gearkasse samt Acces udstyr til en samlet
pris af 253.000 kroner. Den billigste 308 Stationcar
har en 1,6 liters 120 hestes benzinmotor under
motorhjelmen og koster 225.000 kroner. Den går 15,6
kilometer på en liter benzin hvilket jo ikke er
langt i sammenligning med de 22,2 kilometer en
mikrohybrid kører pr. liter dieselolie. Om det
retfærdiggør prisforskellen beror på den enkelte
ejers kørselsbehov.
Eminent aerodynamik
En af grundende til den gode brændstoføkonomi (15,6
km/l er nu også udmærket blandt benzinbiler) er en
fremragende aerodynamik. Luftmodstandskoefficienten
er blot 0,28 – det er pænt for en mellemklassebil,
der måler 4,5 meter i længden. En anden grund er den
særlige mikrohybrid teknik, hvor bilen under
deceleration opsamler energi, som siden benyttes i
accelerationsfasen. Umærkeligt, andre steder end på
udgiftskontoen til brændstof.
Maskineriet går helt i tråd med Peugeots tradition
for at bygge fine dieselmotorer. Og selvom
præstationstallene (0-100 km/t på 11,9 sekunder)
ikke skaber associationer til racerbiler, er et
maksimalt drejningsmoment allerede ved 1750
motoromdrejninger/minut med til at gøre kørslen
livlig ved dansk by- og landevejskørsel. Medvirkende
er naturligvis også det ekstra skud energi ved lav
fart, som mikrohybrid teknologien bringer med sig.
Blødt affjedret
Hvad køreegenskaberne angår, blev vi en smule
overraskede over en forholdsvis blød affjedring. Det
betyder stor kørselskomfort men også ringere
køredynamik end forventet. Styre- og
svingegenskaberne er udmærkede, men dynamisk kan man
ikke kalde bilen. Det er måske heller ikke det, der
står højest på prioriteringslisten, hvis man vælger
en 308 Stationcar ud fra funktion og design.
Peugeot 308 Access Stationcar er det nærmeste man
kommer en basis 308’er og med stationcarbetegnelsen
findes den kun i Access-varianten. Trods det basale
er udstyrsniveauet ganske godt. Aircondition med køl
i handskerummet er standard, det samme en f.eks.
sædevarme, fartpilot og multijusterbart rat. Også
elektriske sideruder i forreste sidedøre samt
tågelygter både foran og bagtil hører med i
basisudstyret.
Overbevisende pladsforhold
Men på ét punkt overbeviser den enhver tvivler:
Bagagepladsen! Den er overvældende stor, bilens ydre
dimensioner taget i betragtning. Ikke mindre end 674
liter bagageplads, som endda kan udvides til 2,1
kubikmeter når bagsæderne lægges ned, gør den til en
regulær familiebil. Og vi mente familiebil – ikke
familiecontainer, som det er populært at kalde de
meget funktionelle familiebiler. Peugeot 308
Stationcar ser nemlig også ret godt ud.
|